Przejdź do treści
Przedszkole nr 2 w Imielinie
Przedszkole nr 2 w Imielinie 2
Przejdź do stopki

Dla Rodziców

Treść

 

Adaptacja dziecka w przedszkolu - Przedszkole Samorządowe nr 1 w Warce

 

 

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DOTYCZĄCE ADAPTACJI

 

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi.

  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

  • Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.

  • Kontroluj, co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

  • Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres.

  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.

  • Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko, w miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po obiedzie/po podwieczorku”. Jest to dla dziecka dobra miara czasu gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa!

  • Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że dziecko płacze. Takie zachowania są u dziecka rozpoczynającego funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym zupełnie normalne! Jednak kiedy dziecko zobaczy, że rodzic czuje się niepewnie w sytuacji pozostawiania go w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje stres.

  • Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi zajmując uwagę czymś miłym i pozytywnym.

  • Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu.

  • Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpieczne.

 

PAMIĘTAJ !

ZAWSZE ŻEGNAJ I WITAJ SWOJE DZIECKO Z UŚMIECHEM

 

 

Adaptacja w przedszkolu i szkole. Jak przetrwać trudne początki - Fundacja  Przyszłość dla Dzieci

 

 

 

Jak można ułatwić dziecku adaptację w przedszkolu?

 

Drodzy Rodzice !

Już teraz należy zachęcać i motywować swoje dziecko do :

  • samodzielnego ubierania się w to, co nie stanowi dla dziecka problemu,

  • zapinania guzików, wkładania butów i zapinania bucików na „rzepy”,

  • korzystania z toalety, używania papieru toaletowego,

  • wycierania nosa w chusteczkę,

  • samodzielnego mycia rąk i zębów,

  • samodzielnego spożywania posiłków,

  • rysowania kredkami, farbami, zabaw plasteliną,

  • spacerowania i nie używania wózka.

W naszym przedszkolu zwracamy uwagę na to, by posiłki dla dzieci były atrakcyjne i różnorodne.

Gdyby dziecko miało w przedszkolu problemy ze spożywaniem posiłków, przebieraniem się, załatwianiem potrzeb fizjologicznych, itp., otrzyma pomoc w każdej z tych dziedzin.

 

 

Ubieranie dziecka do przedszkola.

  • Rodzicu skompletuj dziecku odzież wygodną, przewiewną i łatwą do samodzielnego wkładania i zdejmowania:

  • spodnie, spódniczki na gumkę - nie za ciasną i nie za luźną,

  • buty wyjściowe łatwe do zakładania, zapinane na „rzepy” (nie drewniaki i nie klapki),

  • ubranie „na cebulkę”, które zabezpiecza przed przegrzaniem lub zziębnięciem,

  • kapcie wygodne, łatwe do samodzielnego zakładania oznakowane inicjałami dziecka,

  • nakrycie głowy: w okresie letnim – kapelusik, chusteczka dla dziewczynki, dla chłopca – czapka z daszkiem, w zimie – czapki,

  • zapas ubranek na zmianę: majtki, koszulka, skarpetki, które będą przechowywane na półeczce dziecka w szatni i wykorzystywane, gdy zajdzie taka potrzeba,

  • biżuteria- naszyjniki, bransoletki, okulary przeciwsłoneczne : pozostaje w domu!!!

 

 

Adaptacja dziecka w przedszkolu – Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 27 w  Gorzowie Wlkp.

14811